Monday, June 27, 2011

Senyum Selalu ... ^^

Senyum selalu , atau anda jarang senyum dalam sehari.


Ada juga antara kita senyum hanya sekali dalam sehari dan yang selebihnya berkerut dahi sepanjang masa.Senyum adalah simbolik kepada kebahagiaan , namun hakikatnya senyum bukanlah hanya perlu tatkala kita sedang gembira sahaja tetapi ia lebih kepada perlunya senyum dalam membawa input positif dalam diri.


Positifnya senyum dalam diri membawa suatu perubahan yang kita tidak nampak . Secara halus senyum itu membawa kepada rasa penuh keselesaan , tiada rasa rimas atau tertekan malahan senyum itu juga akan menjadikan yang "panas" menjadi "sejuk" dengan tiba-tiba.


Dalam islam turut menekankan amat perlunya senyum dalam kehidupan kita ."Sedekah" dengan senyuman , dan ini menunjukkan bahawa senyuman itu terlalu bernilai.Ia dapat dikait dapatkan dengan "duit".Kita sering diajar melakukan "sedekah" dengan pemberian duit/wang kepada seseorang individu yang memerlukan , namun kita jarang diajar melakukan "sedekah" dengan pemberian senyuman kepada semua orang di atas muka bumi ini.Bukankah begitu mudahnya mendapat pahala secara tidak langsung ? . Saya pasti anda tahu jawapannya .


Daripada Umar bin Al-Khatab R.A dia berkata.. “RasulluLLAH SAW tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”(diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya)..


Ternyata Rasulullah anda individu CONTOH yang sewajibnya kita ikuti . Dia sering tersenyum dan membuat sahabat-sahabatnya begitu senang dan selesa dengan dirinya .


Melihat pada satu riwayat ini mengisahkan tentang sikap rasulullah tatkala dia berhadapan dengan orang yang dia tidak sukai , walaupun dia tidak menyukai tetapi atas sebab adab dihadapan orang lain Rasulullah tetap tersenyum dengan penuh keikhlasan agar dengan senyuman ia akan memberi impak yang baik kepada individu yang berhadapan dengan nya .Jom kita ikuti kisah ini !!



Diriawayatkan bahawa pada suatu hari Uyainah bin Hisn memasuki tempat RasulluLLAH SAW.Sementara dia termasuk dikalangan bangsa Arab yang berperangai kasar ,ketika uyainah sudah sampai di hadapan baginda,maka baginda tersenyum kepadanya.Masalah ini telah disebutkan Aisyah RA.: “Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan baginda Nabi.Ketika baginda melihat orang itu dari jauh ,maka beliau bersabda, “Dia adalah seburuk-buruk saudara dalam kerabat dan anak dalam kerabat”.Namun ketika orang (Uyainah) itu sudahduduk,baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu.*.
Ketika orang itu sudah pergi ,Aisyah berkata kepada baginda: “Wahai RasulluLLAH ketika melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu.Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati.”..Kemudian baginda bersabda “Wahai Aisyah,bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?.” (diriwayatkan Al-Bukhari)

Berilah senyuman kepada semua orang ,
Tanpa mengira jahat mahupun baik ,
Kerna senyuman itu bererti riang ,
Kerna yang jahat akan menjadi baik ..

Penuh senyuman berhadapan musuh ,
Biarpun musuh membenci kita ,
Lama kelamaan hatinya kan luluh ,
Lidah terkelu , mulut tidak berkata ..


Saya sudah terSENYUM .. 
Anda bila lagi ..? 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...