Sunday, July 3, 2011

Berani Berhadapan !!

SubhanaAllah .. kehidupan kita ini suatu fenomena biasa ..

Realiti kita adalah sejauh mana kita dapat mengatasi setiap tindakan kita , ke arah membawa kepada kemahuan duniawi dan ukhrawi .. Dalam kehidupan , terbahagi kepada persaudaraan , persahabatan , kasih sayang , ukhwah kerana Allah .. Lingkungan inilah yang memandu kita menjadi lebih matang , namun berkemungkinan juga akan terhasilnya tindakan2 yang kurang kematangan dari diri kita...

Rasulullah ada bersabda "orang yang hebat ialah orang yang tidak lari dari masyarakat yang teruk" . maksud hadis ini ialah nabi tidak suka kita bersendirian sekalipun kita berada dalam masyarakat yang jahil agama , penuh dengan maksiat .. Kerna apa , sewajibnya kita ketahui dalam surah Al-Hujurat ayat 13 .. Telah menyatakan "telah aku jadikan kamu ini berbangsa-bangsa dan bersuku-suku , menjadikan kamu lelaki dan perempuan agar kamu saling kenal mengenali .. dan orang yang beruntung antara kamu ialah orang yang bertakwa" ..



Nauzubillah ,, ternyata refleksi ayat ini akan sentiasa terbias pada diri kita .. Wajar atau tidak kita lari dari suatu individu atau suatu kelompok masyarakat ? .. Seakan-akan larinya kita dari tanggungjawab bersaudara kita .. Kononnya ingin lari dari kancah maksiat , takut akan fitnah .. Ketahuilah , kita punyai landasan Al-Quran dan As-Sunnah .. Maka seharusnya usah takut dan gentar dengan dunia luar tetapi berusaha untuk mengambil ikhtibar dari apa yang terjadi , cuba untuk memperbetulkan kekurangan itu .. Selebihnya kerja Allah dan kita berdoalah agar dipermudahkan segala urusan..

Dalam surah Al-Hujurat ayat 13 tadi , kenyataan yang cukup untuk kita nyatakan bahawa sungguh hebatnya Allah itu .. Perancangan Allah dalam kehidupan kita .. "Dan orang yang paling beruntung diantara kamu ialah orang bertakwa" ..Firman Allah ini sedikit sebanyak memberi maksud yang sangat luas ..Allah menekankan bahawa memang sukar , memang perit dalam mengharungi kehidupan ini namun bagi yang mencapai tahap "takwa" , itulah orang yang hebat ..

Apa maksud TAKWA ? ..

T akutkan
A llah
K erna
W asiat
A llah ..



Itulah maksud tersembunyi takwa .. Wasiat Allah ialah bererti perintah Allah .. Kita sebagai manusia diamanah menjadi khalifah antara satu sama lain , malahan menjadi khalifah kepada kehidupan di muka bumi ini , kita punyai akal yang waras .. Berfikiran positif dalam suatu tindakan , dan yang paling malangnya ialah "berapa ramai yang berfikiran positif" yang membawa kepada kematangan .. Tidak ramai , cukup sukar untuk kita kenal siapa yang matang ..

Terjadinya situasi sebegini adalah disebabkan mereka ini tidak memahami akan Wasiat Allah itu ..

Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam mendapat berbagai macam perintah dalam firman Allah, :
“Hai orang yang berkemul, bangunlah lalu berilah peringatan, dan Rabbmu agungkanlah, dan pakaianmu bersihkanlah, dan perbuatan dosa tinggalkanlah, dan janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak, dan untuk (memenuhi perintah) Rabbmu, bersabarlah. ” (Al-Muddatstsir: 1-7).



Sudah terang lagi bersuluh bahawa kita ini kurang jelas , kurang penghayatan dengan wasiat Allah .. Kita hanya tahu bertindak melalui emosi tika berhadapan dengan suatu individu atau kelompok yang kurang menyenangkan buat kita .. Padahal , disitulah terletaknya amanah dan tanggungjawab kita yang telah Allah nyatakan sekian lama ..

Andai kamu lari dari mereka , kamu memutuskan hubungan dengan mereka dan kamu cuba menghindari diri dari mereka ..

Bahawasanya KAMU ITU LEMAH dan SELEMAH-LEMAH MANUSIA .. Kembalilah pada fitrah bersaudara tanpa melihat siapa mereka .. Dan lakukan suatu tindakan yang berlandaskan syariat Allah serta berlaku rasional agar kita disenangi oleh Allah dan umat manusia ..





Maka beranikanlah diri anda biarpun yang berada dihadapan itu ternyata bukan lawan kita .. Rasionalkan diri kerna itu kekuatan bagi yang lemah ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...