Tuesday, October 11, 2011

Maafkanlah kesilapan orang lain

Hidup dalam kesilapan adalah lumrah sebagai manusia.Lumrah itu terjadi atas suatu kelalaian , atau sikap manusia yang melakukan suatu pekerjaan itu tanpa tujuan , tunjuk ajar , panduan mahupun matlamat yang hakiki. Kadangkala kita akan sering menyakiti hati manusia , menyentuh hati-hati insan di sekeliling kita tanpa sengaja mahupun dengan sengajanya .

Maka alasan inilah yang membawa kepada suatu perbincangan tentang keburukan orang lain , tentang rasa sakitnya hati ini terhadap orang yang melakukan kesalahan itu walhal kita perlu sedar kesilapan itu bukan sahaja dilakukan oleh pesalah itu sahaja tetapi turut dilakukan oleh kita sendiri tanpa kita sedari.

Mengapa ? ..

Setelah sekian lama telah termaktub , tercatat di dalam Al-Quran Surah An-Nuur ayat 22 yang bermaksud " Dan jangan lah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan  di antara kamu bersumpah bahawa mereka (tidak) akan memberi ( bantuan ) kepada kaum keluarganya , orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan-jalan Allah dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada . Apakah kamu tidak ingin bahawa Allah mengampunimu ? , Dan Allah adalah maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Menurut Al-Sayuti ( 1986:404 ) , ayat di atas diturunkan berikutan perbuatan Saidina Abu Bakar Al-Siddiq R.a yang terlalu marah terhadap Mistah kerana menyebarkan cerita fitnah ( Kisah Ifki) terhadap anaknya Aisyah sehingga beliau telah bersumpah tidak akan memaafkan Mistah dan akan menghentikan bantuan yang diberikan kepadanya.

Nyata kisah diatas ini menjadi contoh yang begitu tepat dengan soal salah silap seorang manusia dan betapa sifat pemaaf itu sewajibnya ada pada diri kita . Ternyata perbuatan Saidina Abu Bakar itu dilarang oleh Allah kerna sebaik-baik manusia ialah manusia yang berlapang dada dan mudah memaafkan.

Logiknya memaafkan kesilapan dan kesalahan orang itu adalah ubat segala penyakit . Ini kerna manusia kini selalunya berada dalam keadaan gelisah , kecewa dan sakit hati adalah disebabkan sukarnya memaafkan orang. Mereka ini sudah pastinya kurang bermaya , malah sering berselubung di dalam kesedihan mahupun kemarahan .

Logiknya :

Sakit jatung - Marah
Darah Tinggi - Marah
Migrain - Sedih / Kecewa

Diantara yang diatas ini adalah kebiasaan yang dapat kita lihat . Penyakit asalnya memang datangnya dari hati ( dada ) . Allah SWT telah pun menyatakan berlapang dada itu adalah sifat sebaik-baik manusia . Cuba sekali kita memaafkan kesilapan orang lain , pastinya segalanya penyakit kita akan semakin baik dan hidup kita akan lebih terkehadapan.

Lihat sahajalah Rasulullah , Muhammad SAW yang amat kita sayangi.Beliau tidak menghidap penyakit seperti manusia di zaman ini . Kerna apa ? . Jawapan nya kerna beliau sentiasa berlapang dada . Dalam Hadis Riwayat Muslim , dalam Kitab Bersuci Hadis No 427 menyatakan kisah di zaman Rasulullah.Rasulullah SAW juga pernah memaafkan seorang Arab Kampung yang melakukan kesalahan kencing di dalam masjid . Baginda menegah/melarang orang ramai daripada mengerumuni dan menghalangi orang arab tersebut.Menurut Anas Bin Malik , sebaik sahaja orang tersebut pergi , Rasulullah SAW meminta sebaldi air , lalu mencurah ke atas tempat yang di kencing oleh orang Arab Kampung tadi.

Dari kisah ini , sifat Rasulullah ini sewajarnya menjadi contoh buat kita dalam berhadapan dengan situasi yang sedemikian . Bukankah memaafkan kesalahan orang lain dan mengambil ikhtibar daripada kesilapan yang dilakukan oleh orang itu adalah yang terbaik berbanding kita terus berdendam dan bermasam muka.Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun , maka contohi sifat Allah ini .

Selami hati , andai kita alpa dan lupa .. berzikirlah pada Allah agar hati kita sentiasa ingat kepadanya .


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...