Sunday, June 19, 2011

Bila ada yang ingin membantu , maka bersyukurlah !!

Dalam suasana dunia yang boleh dikatakan semakin bercelaru.Manusia terlalu sukar untuk memberi pertolongan antara satu sama lain.Mereka saling mementing diri dan kurangnya rasa keprihatinan pada semangat kejiranan , persaudaraan , persahabatan seperti yang di tuntut dalam islam.


Kegagalan ini membawa kepada suatu fenomena perubahan suasana sekeliling.Kepentingan diri mengatasi segala-galanya.Ada juga yang membantu hanya ingin membawa kebaikan dan keuntungan pada diri sendiri.


Sebahagian sahaja menolong dengan ikhlas , dengan penuh pemberian yang amat memberikan makna yang begitu besar pada kita.Kadangkala kita tahu dia ingin memberi , namun perasaan segan , malu dan rasa serba salah selalunya hadir tatkala pertolongan itu hadir tanpa diduga.


Kemanusiaan dan kasih sayang itulah pembawa kebahagiaan di dunia dan akhirat.


Sejahteranya hidup manusia seharian kerna nikmat kasih sayang , rasa ingin membantu , sedikit atau banyak itu bukan persoalannya tetapi rasa ingin membantu itu sudah cukup .Siapalah yang tidak suka dibantu kan?..


Hidup seperti "puzzle" gambar .Tidak sempurna "puzzle" tanpa satu yang tertinggal.Ibarat juga manusia tanpa kejiranan dan persaudaraan antara kita , tidak akan sempurna kehidupan yang abadi , kebahagiaan yang diimpikan selamanya.


Apa kata kalau kita semua bersyukur dengan seadanya.Seronok !! ..Saya juga suka kalau ada yang membantu kala kesulitan dan saya lagi suka kalau ada yang turut membantu kala kita tidak meminta.



Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya ia mahu yang kedua dan sekiranya ia mempunyai dua lembah nescaya ia mahu yang ketiga. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat”.
Riwayat Ahmad

Rasulullah pernah berkata bahawa anak adam amat sukar bersyukur.Realitinya kita dapat lihat dengan apa yang kita ada sekarang.Hari-hari , berbulan-bulan , bertahun-tahun sibuk mencari kekayaan , kemegahan , wang semata-mata .Habis hancur punah semuanya !!.Mana perginya sifat bersyukur .

Kejarlah kemegahan , kekayaan seadanya kerna ia tidak akan dibawa ke mati.Hanya amalan yang akan dibawa bersama kita nanti.Bersyukur ? .Allah suka dengan orang bersyukur , itu maknanya kita tidak sombong dengan Allah .Kita bersyukur dengan apa yang kita kecapi.Selebihnya kita usaha agar peningkatan taraf hidup kita.

Dalam hidup , dalam kerjaya , dalam setiap tingkah laku perbuatan kita.Mesti ada yang menolong.Itu tanda Allah bantu kita.Maka bersyukurlah.Jangan Sombong.Tidak akan membawa pada apa-apa keuntungan.Jangan riak malah takbur.Subhanallah.

-Marilah sama-sama kembali pada pencipta-
~Esoknya ada exam , luangkan sedikit masa buat illahi~ .. TCDA ..

Bersyukurlah wahai sahabat ...

1 comment:

  1. salam.. hormatilah jiran kita walaupun jirn kita itu berbbza bngsa ,agama dn budaya.jgn lah jdi seperti kra sumbang..Tanpa jiran mnolong, siapa lagi mhu diminta pertolongan..;))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...