Friday, June 17, 2011

Buka Mata Selami Hati

Terungkai kata dengan kenikmatan yang berbeza.Setahu aku , tiada yang sempurna .. Kala mencari aku mengerti,terbitnya cahaya tanpa tuannya.Bunga-bunga mengiringi hari dengan penuh rasa gembira , indah belaka dan sayup-sayup angin yang sungguh menyenangkan.Hati ini menjadi kaku.Saat itu aku terpaling pada suatu pandangan , terpandang pada suatu bayang-bayang.

Realitinya , aku mengejar akan bayang-bayang itu.Kali ini aku berhenti.Kaku dan terpaku.Tidakkah aku sedar atau tidak , dihadapan ku ini kenikmatan yang sungguh menyenangkan.Aku suka senang , aku benci kesusahan.Sampai bila?..Sampai bila akan terus senang selamanya.

Hari-hari aku kejar.Mengejar kesenangan.Aku takut melalui kesukaran , kesusahan ..Kerna aku takut akan beban ... Manakan tidak, dosa aku sudah berat bertimbun-timbun.Itu pun sudah cukup menyusahkan aku.

Mulai saat ini , aku buka mataku..Aku sedar kenikmatan ini sementara bersama nafsu semata-mata.Khayalan semata-mata.Ya Allah , selamatkan lah hambamu ini dari dosa dan noda.

Mulai saat ini juga , aku selami hatiku sendiri.Terasa ingin sangat menjadi diri sendiri yang aku idamkan.Namun apa yang aku idamkan berbeza dari apa yang aku lakukan.Apa sudah jadi dengan diri aku ini.?..

Sesatkah aku? .. Baiklah !! .. Saat ini aku buka mata aku LUAS-LUAS dan aku selami hati aku DALAM-DALAM... aku akan cari Allah .. Cari Allah sampai aku dapat mencium DIA dengan penuh keinsafan kasih sayang.. Aku nak masuk syurga dan aku benci NERAKA...

Bagaimana? ..Cara selami hati bagi aku ialah jika hati ingin melakukan kebaikan ,,cepat-cepat lah buat !! ..Dan buka mata pula ialah jika aku nampak akan maksiat ,, aku menjauhinya !! ..

Allah !! .. Ampunilah aku dan jauhi aku dari seksaan mu.. Hamba ini jahil ..berikan hidayah serta cahaya menerangi hidupku sehingga akhir hidup ku nanti .. I love U Allah.. sampai aku mati !! ..

-Nukilan keinsafan-
~Akhi Muhammad Shazni~ .."Terbit mentari dengan izinnya"..
Motivasikan diri anda !! ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...