Monday, March 7, 2011

Mentari bercahaya pudar

Cahaya itu datang dari mentari pagi,
Dikala aku mulai rasa kebuntuan,
Fikiran mengelamun memikirkan yg dihadapan,
Lalai diri ini kerna tiada matlamat...

Aku hamba Allah,
Solat,berzikir dan beribadat adalah matlamat,
Kerna aku sedar itu adalah matlamat,
Terus berdiri walau kesakitan,

Doa dan tawakal kekuatan buat Aku,
Layakkah aku bertawakal pada Allah,
Sedang aku ini insan yang penuh dosa,
Namun aku yakin Allah itu maha pengasih,

Pengasih pada Hamba yang benar-benar beerti HAMBA,
Kalau dahulu kita Hamba sekarang kita jadilah HAMBA,
Jauh di sudut pandangan dekat dikalbu,
Kerna kita HAMBA yang sebenar.

Pudar cahaya datang dari kurangnya amal,
Bukan terlalu banyak yang diminta,
Tetapi istiqamah yang diharapkan,
Kerna istiqamah itu ikhlas yang hakiki.

Berbaring di atas kerusi syahadah,
Seluruh tubuh seakan-akan sujud tanda penghambaan,
Meniti kalimah Allah dan Muhammad,
Di bibir dan jiwa seorang insan.

Kefahaman aku menyatakan,
Allah itu maha pemurah dan pengasih,
Cahaya itu adalah suluhan pemurah,
Hidayah itu penerapan nilai pengasih.

Pohon yang rendang indah jika dipandang,
Hasilnya juga bermanfaat buat manusia,
Tidak rendang tanpa cahaya,
Tiada hasil tanpa rahmat Allah..



Tinta terterbit:

"Tepian tingkap bandar duniawi"
"Kerna Fikiran berserabut"
-Akhi Muhammad Shazni-
-Kuala Lumpur Metropolitan yang tidak menenangkan-


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...