Tuesday, March 15, 2011

Lafazkan Cinta itu !

Cinta !! ..Soal cinta begitu menjadi isu yang sentiasa diperkatakan oleh golongan remaja.Dalam soal sebegini,cinta telah ditakrifkan dengan berbagai takrifan yang berbeza.Kerna perbezaan itulah wujudnya kesalahan fahaman akan erti cinta yang sebenar.


Kerna cinta itu begitu indah.Cinta itu begitu dipuja kerna kelembutannya.Ramailah yang mempergunakan cinta sebagai alat menghalalkan segalanya. Mengapa cinta itu dipergunakan?..Semuanya terjadi kerana nafsu.Nafsu yang menerbitkan cinta dalam diri manusia sering membawa kesesatan kepada manusia.Malahan cinta juga menyebabkan mereka tidak segan silu melakukan perkara yang terangan berdosa tetapi dikatakan "tidak mengapa"..


Kehadiran cinta itu bukanlah untuk merelakan keburukan itu berlaku.Kehadirannya juga bukan menggalakkan maksiat .Matlamat utama cinta ialah membawa kepada yang maha esa.Namun tidak juga menghalang manusia untuk saling mencintai sesama mereka.Asal kewujudan manusia dimuka bumi juga kerna cinta.Jadi tidaklah menjadi suatu kesalahan untuk mencintai sesama manusia tetapi usah disalah erti.Islam bukan mengajak kita kearah kebebasan.Maka cinta sesama manusia adalah kerna cinta buat yang esa.


Manusia pertama di dunia.Nabi Adam A.S dicipta dari tanah.Tanah itu halus.Adam berasal dari tanah.Persamaan diantara tanah dan adam adalah kehalusan.Kehalusan yang muncul dalam diri Adam berkehendakkan adam untuk mempunyai teman di sisi.Adam perlukan teman yang dapat sentiasa disampingnya.Allah maha mengetahui dan kerna cintanya Allah pada hambanya "Adam",Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk Nabi Adam.Mengapa tulang rusuk yang dipilih untuk dijadikan Hawa?.Sudah pastinya Allah mahu menyatakan disini bahawa sehingga hari kiamat,Kaum Adam sewajibnya memelihara Kaum Hawa dengan kekuatan yang ada pada mereka.Semuanya kerna cinta.Jadi,sudah terlafazlah cinta itu!!


 Semua sudah terlafaz sejak terciptanya manusia pertama .Hakikatnya cinta mendatang kebaikan pada kita.Tidak salah untuk kita mencintai dan melafazkan kepada seseorang tetapi sewajibnya kerana Allah. Jika bukan kerna Allah,cinta itu akan buta seperti kata masyarakat bahawa cinta itu buta dan tidak mengenal sesiapa sahaja.Walhal cinta itu suci dan sempurna.Tidak buta.Butanya cinta hanya disebabkan nafsu yang bergelora.Keindahan akan menjadi penghancur yang tidak kelihatan.


Kerna cinta terjadinya fitnah,
Kerna cinta yang buruk dikatakan baik,
Kerna cinta masa dirugikan,
Semuanya disangka emas sedangkan kaca yang dimilikinya.


Tetapi,
Cinta mengenalkan kita pada pencipta,
Mendekatkan kita pada Kalam Allah,
Menyatukan Air Dan Bara api,
Membawa kita kenal akan pesuruh Allah,
Terbinanya sebuah keluarga sakinah,
Dan wujudlah hamba yang bergelar HAMBA..


Cinta bukanlah hina tetapi penghapuskan kehinaan,
Rahmat Allah sentiasa disamping buat pencinta.
Disaat Rasulullah nazak,
Rasulullah masih menyebut "Ummati"
Kerna cinta yang terbit itulah ,
Ummat Muhammad dipelihara sehingga kini.
Kerna kekuatan cinta Muhammad itulah,
Kita bersyukur menjadi ISLAM yang sejati....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...