Wednesday, February 9, 2011

Bidadariku itulah zaujah ku

Sabda Rasulullah s.a.w., Seorang wanita itu dinikahi kerana salah satu daripada sifat-sifat utamanya; kejelitaannya, hartanya, akhlaknya dan agamanya. Hendaklah kamu memilih wanita yang memiliki agama dan akhlak, kamu akan beruntung kelak. (Riwayat Ahmad).

Ketika cinta mula menyapa tatkala itulah hati mula terpegun dengan kecantikan hiasan dunia ini.Wanita adalah perhiasan dunia dan sebaik-baik perhiasan dunia dalah wanita solehah malah wanita solehah adalah lebih baik lagi dari bidadari yang sedang menunggu para soleh di syurga yang hakiki.Indahnya dunia kerna ia dihiasi dengan "Quratul Ain" penyejuk mata dan yang menenangkan jiwa.Aku memandangkan wanita-wanita ini sebagai satu kekuatan yang perlu diperlihara dengan telunjuk syariat.Jika tidak dijaga,pasti mereka ini luluh.Aku ini keturunan dari Adam A.S.Wanita itu datangnya dari keturunan isteri Adam iaitu hawa.Adam begitu mencintai hawa.Ketika Adam kesunyian di syurga,Allah itu mengetahui bahawa Adam perlukan seorang teman.Teman yang menemani ketika duka dan suka malah pembawa kepada ketenangan hati dan kebahagian hidup.

Best kan dunia ini.Dunia ini nikmat buat kita.Dunia indah jika kita hidup kerna Allah.Memandang segalanya dengan keimanan.Dalam dunia Allah annugerah rasa cinta kita sesama manusia.Rasa cinta antara lelaki dan perempuan.Aku juga ingin jatuh cinta.Jatuh cintaku hanya untuk isteriku nanti.Dalam mencari si dia,aku mula tertanya-tanya.Aku terfikir selalu.Ehh ,, kenapa lah aku selalu memikirkan tentang baitul muslim ..Aku ini lelaki,Adam pun inginkan teman.Selama ini aku pernah meminati wanita-wanita diluar sana tetapi itu semua nafsu.Kini aku mula sedar.Alhamdulillah rahmat Allah dicurahkan kepada yang mencari nya.Aku hanya akan menyerahkan cinta aku pada isteri aku sahaja.Bukan pada wanita-wanita yang bukan mahram aku.Wanita,cinta dari kaum Adam adalah ibarat air sungai yang mengalir dengan penuh ketenangan dan kadang-kadang deras.Cinta aku tidaklah sekuat cinta Allah kepadaku.Allah itu lagi hebat.Aku hanya memiliki sedikit cinta yang dikurniakan.Akan aku manfaat rasanya cinta ini buat bidadariku nanti.

Wanita,kamu itu bernilai pada kami.Dan sebaiknya jadilah wanita yang bernilai pada pandangan Allah.Akhlak wanita itu adalah imej kepada agama dan kepada dirimu sendiri.Akhlak dan agama adalah adik beradik.Akhlak adalah imej kepada agama.Aku bagaikan terkedu bila mata hatiku sering terjumpa wanita-wanita solehah.Di peringkat usia muda ini,aku selau terbayang akan mendirikan rumah tangga.Tetapi aku sedari yang aku perlu mendirikan dulu agama aku agar ia utuh.Aku ingin membina akhlak dalam jiwa aku agar ia menjadi semakin dan mampu melawan hasutan dunia.Lumrah manusia itu adalah cinta.

Cinta yang sebenarnya ialah cinta buat Allah.Bidadariku,letakkan lah cinta kamu pada Allah.Allah pasti gembira dan memberikan kita balasan.Aku cintakan Allah dan aku cintakan isteriku yang mencintai Allah.Siapalah isteriku nanti ye?..Tidak mengapalah,Allah itu maha adil.DIA akan mengaturkan siapa yang akan menjadi jodoh kita.Apa yang penting adalah menjadi hambanya yang soleh dan taat.Wanita,jadilah hamba Allah.Jadilah hambanya yang sebenar.Suamimu yang solehah menantikan kehadiranmu.Hargailah ia seperti mana kamu menghargai kehidupanmu.Hargailah ia dengan agama mu dan peliharalah akhlakmu agar suamimu nanti akan bahagia disisimu.

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Itulah janji Allah S.W.T buat semua manusia. Seandainya kita menginginkan isteri atau suami yang baik, kita haruslah terlebih dahulu menjadi seorang yang baik. Tak mungkin seorang yang baik akan mendapatkan wanita yang tidak baik atau sebaliknya. Seandainya anda masih meragui kalimah ilahi, kalimah siapakah lagi yang tinggal untuk anda ikuti?..

Renungilah wahai wanita hiasan dunia.Aku bercita-cita menjadi yang terbaik buat Allah.Kerna aku yakin dengan kalimah Allah ini.Duhai kalian ,aku merayu jadilah hamba yang baik.Bersama-sama kita ke gerbang kebahagian jika kita benar-benar ditentukan oleh Allah untuk bersama-sama dengan jodoh kita yang baik.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...