Wednesday, October 12, 2011

Dunia ohh .. Dunia ..

Dalam gelagat dunia berbicara , manusia tidak sesekali memahami apa yang dibicarakan dunia . Tatkala inilah manusia sewajibnya kembali kepada AL-Quran dan As-Sunnah . Semua ini adalah atas dasar manusia itu semakin buta dengan tindakan mereka , angkuh , rakus , tamak haloba sedangkan dunia semakin hari semakin berbicara kepada manusia yang betapa "uzur" nya bumi ini . 


Kefahaman manusia memang terhad . Manusia telah dikurniakan Allah dengan ilham , idea , kepandaian yang melangkaui batas makhluk lain di dunia ini.Beza nya ialah bagaimana kepadaian itu digunakan dalam memahami setiap gerak geri dunia , tingkah laku dan setiap bicara dunia yang tanpa henti terus menyampaikan mesej berguna kepada manusia.


Tanpa sebatang pen , sekeping kertas , atau setitis dakwat , dunia kini mulai mencapai suatu tahap yang ingin memberitahu manusia bahawa kiamat semakin dekat.Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui , dalam dunia kita akan mendengar mesej Allah yang disampaikan oleh dunia.Pertama , mesej datangnya dari ayat-ayat Al-Quran yang telah diwahyukan oleh Allah sejak zaman berzaman lagi. Seterusnya yang kedua ialah dengan terjadinya berbagai peristiwa bencana alam yang dasyat , cuaca tidak menentu dan peristiwa yang ganjil sehingga segalanya sukar dimengerti oleh manusia.


Maka diwaktu inilah manusia harus kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Dalam erti kata lain , manusia sewajibnya kembali bersujud dan menjadi hamba Allah yang sebenar. Seharian kita lihat manusia semakin lupa , bukan sedikit malahan boleh dikatakan maksiat berlaku dimana-mana.Berlakunya maksiat di persekitaran hidup kita juga adalah mesej dari Allah yang disampaikan oleh dunia kepada umat manusia. Diantara kita sedar atau tidak , segalanya terletak kepada kefahaman kita tentang kehendak Allah.


Dalam Hadis Riwayat Muslim , Rasulullah SAW bersabda "Kamu akan mengikuti jejak langkah umat sebelum kamu , sejengkal demi sejengkal , sehasta demi sehasta , sehingga jikalau mereka masuk ke dalam lubang biawak sekalipun kamu tetap akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya " Ya Rasulullah , adakah yahudi atau nasrani yang kau maksudkan ? ", Nabi menjawab " Siapa lagi kalau bukan mereka "..


Cemas ? .. Berasa gementar ? .. Sudah terbukti kini , setiap gaya hidup masyarakat yahudi dan nasrani telah pun kita ikuti sedikit demi sedikit sehingga cara hidup islam telah hilang dalam diri kita . Semua adalah atas kejahilan kita dalam memahami mesej dunia , mesej Allah . Rasulullah telah pun memberitahu dalam hadis-hadis nya tentang semua tanda-tanda dan mesej yang akan muncul menjelang tibanya pengakhiran umur dunia.


Wahai sahabat , saudara-saudaraku . Kita semua banyak khilafnya , andai terasa berdosa dan semakin jauh dengan Allah cubalah untuk kembali dekat dengan nya . Dalam zaman sebegini , kita bermuhasabah lah dengan setiap apa yang berlaku. InsyaAllah berkah Allah terletak di mana-mana . Wallahualam.


~ Penulis juga bukanlah seorang yang dijamin masuk syurga atau terlepas dari dosa , kita semua adalah sama , tidak terlepas dari dosa , kadangkala kita alpa , lupa dan semakin hanyut dengan keseronokan dunia .. Penulis tidak menafikan semua itu , semoga kita sama-sama kembali kepada jalan Allah ~ Akhi Muhammad Shazni ~


Suatu hari nanti , duniakan musnah .. Maka mana tempat untuk kita tinggal ? .. Syurga atau neraka ? .. Itulah persoalannya ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...